perjantai 27. maaliskuuta 2009

24. Leevi And The Leavings

Leevi And The Leavings oli käytännössä Gösta Sundqvistin (1956-2003) sooloprojekti. Sundqvist sävelsi, sanoitti, sovitti, tuotti, lauloi ja soitti osaa instrumenteista. Hän jopa suunnitteli levynkannet ja musiikkivideot. Yhtyeen muista jäsenistä olivat pisimpään mukana Risto Paananen, Juha Karastie ja Niklas Nylund. He tekevät edelleen musiikkia yhdessä, ja sitä julkaistaan mahdollisesti tämän vuoden aikana, ei kuitenkaan LATL:n nimellä. Bändi ei keikkaillut lainkaan, vaikka palkkioksi tarjottiin välillä moninkertaista summaa muihin kotimaisiin huippunimiin verrattuna.

Häntä koipien välissä (1988) oli yhtyeen kaupallinen läpimurtolevy. Suurin osa yhtyeen varhaisemmasta tuotannosta ei päässyt albumi- eikä singlelistalle, mikä tuntuu käsittämättömältä, koska tuon ajan lauluista niin moni on noussut klassikoksi: Mitä kuuluu Marja-Leena?, Muotitietoinen, Tuhannen markan seteli, Elämää, Onnelliset, En tahdo sinua enää, Pohjois-Karjala, Elämä ikkunan takana jne. Nämä ovat nousseet listoille vasta kokoelmalevyillä, joista menestynein on Keskiviikko – 40 ensimmäistä hittiä (1997). Keskiviikko on 133 listaviikollaan Suomen albumilistalla pisimpään pysynyt levy, mutta tukkumyyntihinnan pudottua sääntöjen määräämän rajan alle se pääsee enää midprice-listalle, jolla se on muuten tälläkin hetkellä ykkösenä. Viidentenä on sen jatko-osa Torstai – 40 seuraavaa hittiä.

Iskelmäparodialla aloittanut Leevi And The Leavings laajensi musiikillista ilmaisuaan mm. discon, rockabillyn ja hard rockin puolelle. Usein vaikutteita otettiin myös ajan muodikkaimmasta popista. En tahdo sinua enää (1982) on nimeään myöten vastaus Human Leaguen lauluun Don’t You Want Me? Rin Tin Tin (1988) taas tuo mieleen The Smithsin. LATL:n sovitukset ovat runsaita, ja usein päällekkäin risteilee kolmekin eri melodiaa. Nerokkaat sanoitukset ovat kuitenkin ehkä suurin syy yhtyeen menestykseen. Suurimmassa osassa niistä otetaan altavastaajan näkökulma, ja sama kappale voi kuulostaa yhden mielestä koomiselta, toisen mielestä traagiselta ja kolmas löytää siitä molemmat puolet.

Gösta Sundqvistin muut projektit: radiokomediat, Aarne Tenkasen levyt ja lehtikolumnit, söivät loppuaikoina luovuutta ja veivät parhaan terän Leevi-levyiltä. 90-luvun puoleenväliin saakka taso oli todella korkea, ja sinä aikana Leevi And The Leavings teki suunnattoman määrän Suomen parhaiden joukkoon kuuluvia poplauluja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti